Dlaczego w nauczaniu początkowym nauczyciele coraz częściej wykorzystują pieczątki z obrazkami a nie oceny ?

 

Art.44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty – ocenianie osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej etc. Nie ma nic o 1 za lenistwo lub 6 za talent i pracowitość. Nauczyciel powinien sprawdzić poziom i postęp wiadomości i umiejętności, skomentować, wyjaśnić i zwrócić uwagę gdy pojawią się błędy i chwalić każdy postęp oraz uwzględniać to, że błędy są potrzebne do zrozumienia i są pozytywnym zjawiskiem.

Tak więc końcowa ocena ucznia czy powinna się opierać na średniej ocen od 1 o 6 z całego roku ?

Pewien Albert E. miał w szkole bardzo kiepskie oceny i stale spierał się z nauczycielami. Siedział potem na marnej posadzie urzędnika. Miał czas i główkował. Potem napisał jedną kartkę i na niej E=mc2. Postęp nauki i techniki dzięki temu oszalał.

Czy ci co go źle wówczas go oceniali nie byli podobnymi belframi do większości naszych OCENIACZY?

W nauczaniu początkowym najważniejsze jest inspirowanie do przygody jaką jest uczenie się. Mogą być w tym bardzo pomocne pieczątki obrazujące relacje nauczyciela z uczeniem w postaci słów lub obrazków. Na rynku można spotkać bardzo dużo gotowych pieczątek (słownych lub obrazkowych). Co do jakości i ceny, które najczęściej idą parami, można się godzinami rozwodzić. Jeżeli mogę coś doradzić, to każdy nauczyciel powinien podjąć bardziej ambitny plan i wyzwolić w sobie kreatywność opracowując własne wzory. Może się pochwalić potem uczniom będąc dla nich przykładem. Może też rozpisać konkurs w klasie i uczniowie mogą wykorzystać własne talenty rysunkowe. Przypuszczam, że parcie na otrzymywanie kolekcji takich obrazków będzie potężne.

Przykład :

  • MIŚ – otrzymuje uczeń, którego praca zdobywa wiele pochwał.
  • LEW – odważny i często zgłaszający się do rozwiązywania zadań.
  • MRÓWKA – uczeń dobrze pracujący w zespole.

Co do obrazków lub słów to mogą być małe (i lepiej gdy takie będą!). Można wtedy pieczątką sygnalizować błędy lub zachwycać się dobrym wynikiem nawet między wierszami w pracy czy na papierowych tablicach. Ważne aby pieczątki były automatyczne, małe i tanie w eksploatacji. Idealnie do tego mogą się nadawać nasze pieczątki https://amb.net.pl/oferta/pieczatki/inne-pieczatki-pieczatki/pieczatki-pielegniarskie/male-pieczatki-automatyczne-df-1028/

AMB ul. Ogrodowa 17 61-821 Poznań Tel.: 618 520 060 E-mail: uslugi@amb.net.pl NIP: 972 125 19 55