Art.44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty – ocenianie osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań określonych w podstawie programowej etc. Nie ma nic o 1 za lenistwo lub 6 za talent i pracowitość. Nauczyciel powinien sprawdzić poziom i postęp wiadomości i umiejętności, skomentować, wyjaśnić i zwrócić uwagę gdy pojawią się błędy i chwalić każdy postęp oraz uwzględniać to, że błędy są potrzebne do zrozumienia i są pozytywnym zjawiskiem.
Tak więc końcowa ocena ucznia czy powinna się opierać na średniej ocen od 1 o 6 z całego roku ?
Pewien Albert E. miał w szkole bardzo kiepskie oceny i stale spierał się z nauczycielami. Siedział potem na marnej posadzie urzędnika. Miał czas i główkował. Potem napisał jedną kartkę i na niej E=mc2. Postęp nauki i techniki dzięki temu oszalał.
Czy ci co go źle wówczas go oceniali nie byli podobnymi belframi do większości naszych OCENIACZY?
W nauczaniu początkowym najważniejsze jest inspirowanie do przygody jaką jest uczenie się. Mogą być w tym bardzo pomocne pieczątki obrazujące relacje nauczyciela z uczeniem w postaci słów lub obrazków. Na rynku można spotkać bardzo dużo gotowych pieczątek (słownych lub obrazkowych). Co do jakości i ceny, które najczęściej idą parami, można się godzinami rozwodzić. Jeżeli mogę coś doradzić, to każdy nauczyciel powinien podjąć bardziej ambitny plan i wyzwolić w sobie kreatywność opracowując własne wzory. Może się pochwalić potem uczniom będąc dla nich przykładem. Może też rozpisać konkurs w klasie i uczniowie mogą wykorzystać własne talenty rysunkowe. Przypuszczam, że parcie na otrzymywanie kolekcji takich obrazków będzie potężne.
Przykład :
- MIŚ – otrzymuje uczeń, którego praca zdobywa wiele pochwał.
- LEW – odważny i często zgłaszający się do rozwiązywania zadań.
- MRÓWKA – uczeń dobrze pracujący w zespole.
Co do obrazków lub słów to mogą być małe (i lepiej gdy takie będą!). Można wtedy pieczątką sygnalizować błędy lub zachwycać się dobrym wynikiem nawet między wierszami w pracy czy na papierowych tablicach. Ważne aby pieczątki były automatyczne, małe i tanie w eksploatacji.